Nog even snel voordat ik paar dagen weg ben.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike - WaarBenJij.nu Nog even snel voordat ik paar dagen weg ben.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maaike - WaarBenJij.nu

Nog even snel voordat ik paar dagen weg ben..

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Leuk dat jullie nog steeds met mij mee lezen/leven ;-)
Donderdag de 16de heb ik jullie al verteld. Dat was de dag dat ik hoopte op het strand, maar werd een dag met regen. Vrijdag was het weer een hele mooie dag hier in Zuid-Afrika. Wij zijn die dag naar Cape point geweest. Het westelijke puntje van Zuid-Afrika. Ook dit was weer een prachtige rit… Ik baal er enorm van dat het niet lukt met de foto’s, want zo kunnen jullie zelf ook beetje een idee krijgen van hoe mijn rit was en hoe Zuid-Afrika er uit ziet. We kwamen bij een dorpje aan genaamd, Simon’s Town. Ook weer een prachtig dorpje met een hele leuke haven. Mooie dure huizen stonden daar met ook weer een prachtige baai. Ik keek mijn ogen uit. Hier waren weer andere rotsen dan die andere rit met al die baaien. Zulke mooie foto’s gemaakt. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming zei ik tegen Jetty: Dit is echt het mooiste plekje tot nu toe!! Ja zegt ze, dat zeg je elke keer! Is dat zo? Hmmm…. Toen ben ik gaan nadenken en besefte dat ik het inderdaad elke keer weer zeg.. Maar ook toen ik in Curaçao was en in Cyprus… Ook daar dacht ik vaak, dit is mooi en hier zou ik wel willen wonen… Wat doe ik eigenlijk in Nederland???!!! Drukte, file, geen blauw water, geen mooie bergen, niemand groet je bijna meer, alles gaat maar over hoe je eruit ziet en wat anderen wel niet denken…Nou, noem maar op.. Een hoop gedachtes.. Alleen toen besefte ik wel dat ik ook regelmatig, eigenlijk elke dag, geniet van mijn uitzicht bij mij thuis op de galerij… Uitzicht over mijn stad Rotterdam… Als de zon schijnt, als het regent, als het sneeuwt… Dus ja.. Ook Nederland heeft zijn charmes… Maar toch, hier lijkt het echt en voelt het ook zo, alsof God hier meer aanwezig is.. Natuurlijk heeft dat met je hart te maken, maar hier zijn meer stiltes, meer natuur, meer paradijs… Maar goed, ik ga weer verder met Cape point. We zagen in de verte 2 struisvogels, een mannetje en een vrouwtje, een parendans doen! Zo leuk om te zien, maar het was erg ver weg. Toch wilde we het van dichtbij gaan bekijken en reden snel naar het plekje toe. Na even gezocht te hebben kwamen we aan en waren ze helaas gestopt. Nu al klaar?! En nu al kleintjes?? Zo snel? Hihi… Wel erg leuk om te zien.. We gingen weer verder rijden en kwamen nu wel bij een meer toeristische plek. Erg druk was het hier en hebben snel een foto gemaakt daar, want ik waaide bijna weg..Ja ik... Ik dacht dat dit het was, maar we gingen nog verder en dan omhoog! Daar aangekomen gingen we ook nog met een treintje naar boven…. Eenmaal aangekomen wist ik weer niet wat ik zag… Sprakeloos! Mijn oma vertelde dat zij daar ook waren geweest, dus opa en oma, jullie weten waarover ik praat… Bovenop stond er een bordje met: Amsterdam 9635 km. Daar wat gedronken en gewandeld. Terug kwamen we weer struisvogels tegen en nu stapte ik uit en probeerde dichterbij te komen. Nu was er maar 1 kleintje, maar echt leuke foto’s gemaakt! Weer bavianen gezien met een kleintje en op het einde ook nog bonte bokken gezien. Oja, we kwamen ook nog een schildpad tegen onderweg. Stapte uit om er een mooie foto van te maken, maar het lukte niet echt.. Het verhaal over die haas en schildpad klopt misschien toch wel. (de schildpad wint uiteindelijk) Hij was best snel! Jetty riep vanuit de auto: Pak hem op en zet hem weer op de weg voor een betere foto! Wat?!! Echt waar??! Hmm.. Oke! Hahaha, was best wel eng, want straks bijt hij! ;-) Maar ik deed het toch, best zwaar nog zo’n beest. Onderweg naar huis hebben we nog file (wat ze hier file noemen) gehad en zijn gelijk doorgereden naar Peter en zijn gezin. (zoon van Jetty, mijn achterneef of achter achter neef??) Daar heb ik vetkoek gegeten, een broodje gemaakt van deeg met gehakt en groente, kerrie en kaas.. Yammie! Deze avond was ook weer erg gezellig en voor mij ook een hoop duidelijk geworden over hoe het hier in Zuid-Afrika met bepaalde normen en waarden eraan toe gaat. Vond het ook fijn weer met wat meer mensen om mij heen te zijn. En het is familie…

Zaterdag!! Jaja… Ik maakte mij klaar voor Paragliding! Dat is ‘springen’ vanaf een berg met een parachute. Peter heeft dit vroeger veel gedaan, maar door een gebroken rug, met deze sport, is hij ermee gestopt. Ik vroeg hem of hij niet wat mensen kent waar ik eventueel bij terecht kon. En toevallig waren ze deze zaterdag bij Gorden’s Bay, dus ik kon er nog even snel tussendoor! Met een leuke afslag (korting) ben ik dit dus gaan doen. Toch was het even slikken toen ik daar zo klaar stond om te gaan springen (Tandem sprong ;-)) maar eenmaal in de lucht…WAUW!! Wat een heerlijkheid, wat een rust, wat geweldig! Dit wil ik wel elke dag.. Echt een heerlijk gevoel! We waren ongeveer 20 min in de lucht. Hij maakte af en toe leuke draaien en dat voelde ik wel in m’n buik, net zoals je van een achtbaan gaat. Ik houd daar van! Vond ook dit weer onvergetelijk. Daarna zijn we wat gaan drinken in de plaatselijke pub, want stond nog wel een beetje na te trillen. Heb een leuke dag gehad vandaag! Even wat anders..

Zondag.. De wekker gezet (voor het eerst deze vakantie) Om vroeg op pad te gaan naar de kerk van Jetty. Ik had haar dit beloofd begin van de vakantie. We gingen extra vroeg weg, zodat Jetty mij het 1 en ander kon laten zien van de andere kant van Kaapstad. Eenmaal aangekomen viel het mij niet tegen, ik verwachte beetje stijve mensen, maar ze hadden allemaal gewoon normale kleding aan, zelf korte broeken en mouwloze shirts. Het is een vrijgemaakte gereformeerde kerk, dus verwachte wel iets anders. Wat mij vooral opviel was dat er veel jongeren waren! Vooral jongens! Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog wel bijzonder vond. Dat zie je bij ons helaas niet zoveel meer. De dienst duurde maar een uurtje, wat ik wel fijn vond, want vond het moeilijk mijn ogen open te houden. Niet alleen omdat het voor mij een beetje rustig was (Ben meer evangelisch gewend) maar ook omdat ik de preek niet helemaal kon volgen in het Zuid- Afrikaans. Heb wel mijn best gedaan hoor! Daar wat Nederlandse mensen gesproken en dit was al de zoveelste die ik gesproken had die naar Zuid-Afrika gingen voor vakantie en meteen erna plannen maakte om er te gaan wonen. Hmmm…. Het gaat wel door mijn hoofd… Meteen erna zijn we doorgereden naar de nicht van Jetty en dus ook van mijn moeder; Janine en haar gezin. Daar was ook de zus van mijn oma van 90 jaar. Mijn oma had het al van te voren gevraagd of we op bezoek gingen. Zij hebben elkaar al 10 jaar niet gezien en ik wilde dit zeker graag voor haar doen! Daar thuis was alleen Renate er, mijn achternicht van 28 jaar. Wat een mooie meid zeg! Wat leuk! Vond haar best wel op Moniek lijken.. Was fijn om een jong iemand om me heen te hebben en nog wel familie ook. Het klikte meteen! Ik wachtte gespannen af op de zus van mijn oma. Ik heb haar gezien voor het laatst toen ik 10 jaar was ofzo en kan mij er weinig tot niks van herinneren. Ik verwachtte een oud vrouwtje met een gebogen rug, maar er kwam een fitte vrouw aan en ze knuffelde mij meteen! Ik heb denk ik wel een half uur naar haar lopen staren.. Wat zag zij er jong uit voor haar leeftijd en wat een leuke gezellige vrouw! Ze leek erg veel op mijn oma.. Ook Janine en haar man waren erg gezellig en heb enorm genoten van hun gastvrijheid. Heb ook weer heerlijk gegeten bij hun en we zijn daarna nog even wat gaan drinken en wat van hun mooie omgeving gezien. Deze dag was ook weer een warme en gezellige dag en het heeft mij veel doen nadenken over het 1 en ander. Het idee om hier te gaan wonen is wel een beetje minder geworden. Niet vanwege de omgeving of het land en om deze familie hier, maar meer vanwege de mensen om mij heen in Nederland.. Het idee dat ik mijn zus 10 jaar niet zie…. ( en natuurlijk de rest ;-)) Als je in Nederland woont en je komt bv hierheen dan denk je: Ach, ik kan hier wel wonen! Heerlijk en ach, met de mensen om mij heen in Nederland, die leven ook weer gewoon door. (wat natuurlijk ook zo is) Maar in je achterhoofd nu weet je dat je weer terug gaat naar Nederland, ook als je voor 3 maanden gaat of een jaar.. Maar mijn familie hier zijn gewoon jaren aan het sparen voor een ticket naar Nederland om daar hun kinderen en kleinkinderen te zien. Jetty ziet haar dochters soms jaren niet en kleinkinderen en zussen, Janine precies zo en noem maar op… Besefte dat ik het eigenlijk erg waardeer dat ik zo vaak mijn familie en vrienden kan zien en zie…. Maar het maakte mij ook weer verdrietig dat ik van deze warme fijne familie afscheid moest nemen en misschien wel nooit of ooit ‘een keer’ ga zien… Maar voor nu ben ik enorm dankbaar dat ik ze heb mogen ontmoeten…
Maandag… Het strand!! Jeeeeeeh!! Een dagje voor Maaike… Ook al waaide het best hard, ik wilde graag even weg en zwemmen. Ik weet niet wat het is, maar ik was gewoon een van de weinige die daar was. Eigenlijk gewoon alleen op een prachtig strand. Daar lag ik dan, met af en toe een zandstorm! Hahaha.. maar ik moest en zou zonnen! Zwemmen ook geprobeerd, maar was toch wel erg koud.. Ben snel onder water gegaan, maar ging er ook snel weer uit. Na een paar uur was het toch echt een beetje te warm en ben ik heerlijk bovenaan op een bankje gaan lezen voor een paar uur.. Echt genoten van het uitzicht en een leuk boek…
Vandaag…Dinsdag.. Er was geen wind, dus Jetty had al gezegd dat het dan het beste is om naar de Tafelberg te gaan. We gingen dus weer op pad! Moniek had me al gezegd dat als je in Zuid-Afrika bent je echt de Tafelberg moet gaan bezoeken. Daar aangekomen vond ik dit wel weer erg toeristisch, maar bovenop de berg was dat gevoel ook weer weg! Met een ronddraaiend ding aan een kabel ga je omhoog… Wauw! Wat hoog! 1086 m.. Ook WEER prachtige foto’s gemaakt en genoten van het uitzicht. Je kon ook het stadion zien van het WK in 2010. Normaal kun je ook Robbeneiland zien, maar het was zo heiig dat je die helaas niet kon zien liggen. Maar die wolken! Prachtig.. Ondanks dat ik Jetty erg fit vind en nog best aardig hard kan lopen, is ze net niet fit genoeg om wat bergen te beklimmen. Wat nu (ook bij Cape point) erg leuk en gaaf zou zijn. Toch wilde Jetty een stuk gaan wandelen, gelukkig. Ook daar hebben we wat gegeten en gedronken. We waren onderweg naar de ‘uitgang’ toen ik ineens zag staan: Abseilen! Wat?! Van de Tafelberg???!! JAAAAAAAA Dat wil ik! Vroeg naar de prijs en ook dit was niet duur en ach..Dit maak je maar 1 keer mee… Ik doe het! Tijdens het uitleggen werd ik toch wel beetje gespannen.. We klommen een stukje naar beneden en daar ging hij mij ook nog eens uitleggen dat als het misgaat ik in een soort van parachute moest blazen die ik mee had… Jeetje.. Ik zei hem dat hij mij dat beter niet had kunnen zeggen, want begon nu wel spanning te voelen… Met abseilen moet je, als je vast zit, naar achter leunen… Slik… Uhm… Wauw… Echt heel mooi hoor.. Maar slik.. Voor de foto moest ik mijn handen in de lucht gooien! Ja hoor, dat meen je niet.. Goed, een kwestie van vertrouwen… Daar ging ik… oh my God.. waar ben ik aan begonnen.. Oh my God.. Wat is dit mooi!! Ik voelde me sterk! Tijdens het dalen riep hij nog: Houd je van verassingen?? Uhm.. Nee nu niet echt… De verassing was dat er ineens geen rots meer was om je af te zetten… Uhm en nu dan?? Beneden hoorde ik een stem, maar ik zag niks.. Was dit God die ik eindelijk eens kon horen? Hahahaha.. Nee helaas.. Nog niet.. Die man riep dat ik moest springen.. Ja daaag! Maar inderdaad.. Ik moest lekker gaan bungelen naar beneden… Daarna mijn benen afzetten tegen de volgende rots en dat voelde al vrijheid! Wat een rit! Ik moest wel weer naar boven klimmen (wandelen op de rotsen niet met touw) en ze hadden gezegd dat dit zo 20 tot 25 min duurde. Hij vroeg of ik wat water wilde, maar dit hoefde ik niet.. Het was maar 25 min… Jeetje, had ik nu maar water gedronken. In die hete zon en dan bergen beklimmen.. Stom Maaike, stom. Maar ik wist meteen.. Ik wil zoveel in mijn leven! Wil kinderen helpen hier, wil een leuke baan, wil mijn huisje, maar wil ook de wereld gaan zien en bergen gaan beklimmen, Paragliden als mijn sport en noem maar op… En dan heb ik nog maar, wat.. 3% gezien van de wereld??! Tijdens het beklimmen, het was echt klimmen, ging er weer veel door mijn hoofd.. Ten eerste had ik niks bij me, geen telefoon om weer prachtig foto’s te maken (wat op dat moment voor mij belangrijk was) Maar ook niet voor als ik verdwaald raakte of uitdroogde zonder water ;-) Maar goed, ik heb regelmatig God bedankt voor zijn geweldige prachtige schepping.. Bij elke stap die ik zette… Wat een mooie wereld hebben wij toch.. en wat heeft de mens toch met deze prachtige wereld gedaan.. ;-(((((
Deze dag heeft mij doen beseffen dat ik dit 5 jaar geleden nooit had verwacht.. Dat ik zo enorm kan genieten van het leven… Ik voel me sterker en heerlijker en gelukkiger dan ooit.. Niet alleen hier, maar afgelopen jaren ben ik enorm gegroeid en vandaag ging dat door mij heen… Ik wil leven en wat van mijn leven maken! Niet alleen door reizen, maar door te genieten… Waar ik ook ben en met wie ik ook ben…
Tijdens het eten met Jetty zei ik tegen haar dat ik zo enorm veel indrukken heb gehad de afgelopen dagen.. Elke dag weer.. En dan moet ik nog 5 dagen naar waar mijn hart ligt.. ( alhoewel mijn hart nu al vol zit van alles en ook dit is waar ik van droomde: Genieten) Ik ga er met volle liefde naar toe, maar ook met spanning.. Wat staat mij hier te wachten? Al die indrukken deze vakantie en dan als ik terug ben in Nederland gelijk een nieuwe baan.. Ook weer indrukken.. Ik moet straks weer op vakantie om dit te verwerken!
Nu ga ik afronden.. Sorry voor mijn lange blog.. Ik hoop dat jullie er een beetje inkwamen en ook zo een beetje konden meeleven. Waarschijnlijk tot zeker heb ik daar geen internet. Maar zodra ik terug ben zal ik veel te vertellen hebben! Bedankt voor het lezen en ik denk aan jullie…

  • 21 Oktober 2014 - 21:33

    Gert:

    Wat kan jij ongelofelijk leuk schrijven Maaike. En lange stukken ook hahaha. Maar echt fantastisch. Zo te lezen heb je het enorm naar je zin. En gelukkig voor jou, duurt dit nog wel even voort. Geniet met volle teugen Maaike. Big hug.

  • 21 Oktober 2014 - 21:58

    Martine:

    Lieve Maaik,

    Wow, wat een bijzondere avonturen maak je mee! Super leuk om te lezen en zo met je mee te kunnen genieten! Enjoy!! Heel veel succes de komende dagen bij de kids, wat moet dat indrukwekkend zijn.. Denk aan je!

  • 21 Oktober 2014 - 22:45

    Marjo:

    Wauw ik ben zo blij voor je lieverd. Fijn dat je zo geniet en leeft!!! Wat een bijzondere mooie dingen maak je mee. Heerlijk om zo af en toe met je te skypen en je boeiende verhalen te lezen. Voor de komende 5 dagen wens ik je veel liefde, zegen en en kracht. Geniet ervan. Tot horens weer en o ja....ik moest van oma zeggen dat ze vanavond van je blog genoten heb en ze morgen reageert. Ze kreeg last van haar ogen, de letters zijn zo klein ;-) Doeggg lieverd XXX

  • 22 Oktober 2014 - 09:15

    Opa En Oma:

    Wat een verhaal Maaike. Jij moet schrijfster worden. War heb je wee veel beleefd. De Tafelberg is iets wonderlijks.Gelukkig was er geen mist, anders mag je er niet op. Kaappunt is ook mooie hè.Nu ga je hoop ik5 mooie dagen beleven. Tante Winy belde gisteravond nog op en zei tegen mij, dat ze jou echt als familie voelde.Ze vond je zo aardig!.
    Gisteravond kon ik niet reageren, ik las het een beetje laat en dan ik niet zo best.

    Veel plezier, de komende dagen. Groeten aan Jetty en een dikke kus van je opa en oma.XXXXX

  • 22 Oktober 2014 - 09:53

    Joyce:

    Maaik! Je mailtjes waren in de stam map terecht gekomen maar ik heb je gevonden en gelijk alles gelezen! Ik geniet van je verhalen, ben zo blij voor je dat je dit allemaal mee mag maken, dank God. Geniet ten volle, laat je hart spreken bij de kinderen, want daar zit zoveel liefde in. Heel veel plezier lieverd!!

  • 26 Oktober 2014 - 23:01

    Sharon:

    He lieffie, ook deze blog weer heerlijk beeldend geschreven. Net alsof ik er zelf ben. Wat een ervaringen en indrukken allemaal. Je hebt in ieder geval prachtige dingen gezien en meegemaakt. De afgelopen dagen zijn denk ik erg bijzonder geweest. Ik ben zo beniewd hoe het met de kinderen was... Geniet nog de aankomende dagen en alvast een goede reis terug.. Dikke kus !!!! Xxxx

  • 27 Oktober 2014 - 08:13

    Lydia:

    Heej Maakte,

    Dappere meid. Wat te gek dat je helemaal daar in Afrika zit. Wow... en dan die verhalen.
    Heel bijzonder en mooi om te lezen wat je allemaal schrijft wat je daar allemaal ervaart. Dit is absoluut een verrijking in je leven. Stukje bewustwording en noem het maar op. Dicht bij jezelf staan en jezelf herontdekking. Heel mooi meid. Geniet van elke dag. Denk aan je.

    Liefs,
    Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Oktober 2014

Nog een laatste stukje..

27 Oktober 2014

Verblijf in Agape

21 Oktober 2014

Nog even snel voordat ik paar dagen weg ben..

18 Oktober 2014

Even een update..

14 Oktober 2014

Nog een stapje dichterbij..
Maaike

Niet nodig, jullie kennen mij wel....(toch?) ;-)

Actief sinds 11 Okt. 2014
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 4154

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: